zondag 8 mei 2011

Floddertje


"Er was eens een meisje dat Floddertje heette, omdat ze altijd vuil was en altijd vol vlekken zat. Behalve als ze pas in bad was geweest. Maar nooit kon ze langer dan een halfuur schoon blijven."

De komende twee, drie weken gaan we aan de slag met het thema 'Floddertje'.
In de verhalen over Floddertje, van Annie M.G. Schmidt staat een meisje centraal dat de vreemdste avonturen beleeft, en altijd, maar dan ook altijd, vies wordt.

Met de kinderen gaan we - rond de verhalen over Floddertje- aan de slag met het thema 'vies en schoon'.
We gaan lekker kliederen, maar ook weer schoonmaken. Vies worden is helemaal niet erg, het kan juist heel leuk zijn. En schoonmaken, dat hoort erbij. Iets wat vies is, kan ook weer schoon (gemaakt) worden.

Wat gaan we doen?

We beginnen met het verhaal 'Opgesloten' uit de Floddertje bundel uit 2007 (Querido). Soms kom je het verhaal tegen met de titel 'Vies'of  'In bad'.
Floddertje gaat in bad en wordt daarna op haar kamer opgesloten in afwachting van de visite. Maar Floddertje ontsnapt via de ladder van de schilder. Daarbij krijgt ze wel twee potten verf over zich heen!

Daarnaast komt ook het verhaal 'Moeder is ziek' aan bod, waarin Floddertjes moeder ziek is, en Floddertje tomatensoep gaat koken - en daarbij de hele keuken vies maakt-.

Ik lees de verhalen interactief voor aan de kinderen. Hierbij bespreken we de platen, stel ik vragen, en is het de bedoeling de kinderen zelf ook veel aan het woord komen. Deze wijze van voorlezen bevordert de taalontwikkeling. In de loop van het project blijven de verhalen terugkomen. Ik lees ze regelmatig voor en laat de dametjes vertellen aan de hand van de prenten.

Verder gaan de we volgende activiteiten ondernemen:

- Vingerverven op grote vellen papier, waarbij het de bedoeling is dat de kleuren lekker door elkaar gaan. Mengen dus, en kijken wat er uit komt.
- Kliederen met scheerschuim; schuim op tafel spuiten en erin tekenen, ermee kneden.
- Spelen met water en zand; modder maken, taartjes bakken.
- 'Koken' met pannetjes water, limonadesiroop, hagelslag, schuddebuikjes, en wat er verder nog meer voor handen is. Lekker kliederen!
- Tomatensoep koken met elkaar, waarbij de meisjes de ingredienten kunnen wassen, en daarna in de pan kunnen gooien (als alles erin zit gaat het vuur pas aan, en de meisjes even uit de keuken).
- Kleren wassen; oude T-shirts of schorten die gedragen zijn bij het verven gaan we zelf wassen in een teiltje, en op het balkon te drogen hangen.
- De poppen gaan in bad.
- Er zijn vegertjes en doekjes en we gaan - met een sopje- lekker poetsen in huis.
- Op http://www.kleutergroep.nl/ zijn leuke kleurplaten van Floddertje te vinden. Die gaan we zeker gebruiken!
- Op http://www.jufjanneke.nl/ is voor de kleutergroepen een heel thema rond Floddertje uitgewerkt. Werkbladen en taaloefeningen van deze site gebruik ik vaak voor mijn eigen dochter van 4. Hier vind je ook tips voor liedjes en andere boekjes over 'vies en schoon'.

Met bovenstaande activiteiten worden verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd;
- de senso-motorische ontwikkeling,
- de creativiteit,
- de taalontwikkeling,
- de sociaal-emotionele ontwikkeling.

De lijst met activiteiten wordt vast nog aangevuld en uitgebreid, het thema is nog 'in wording'.

Afhankelijk van het weer kunnen de kinderen ook zelf nog  'in bad' in een badje op het balkon (dan wel eerst even lekker vies worden natuurlijk).

In het kader van dit thema vraag ik de ouders om hun kinderen kleren aan te trekken die vies mogen worden, en wat reservekleding en evt. badkleding mee te geven. Zelf heb ik ook een voorraadje oude broeken en shirts in allerlei kleine maten, die kunnen we dus ook gebruiken.


Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...