maandag 29 augustus 2011

Een, twee, drie, vier.......

Alvast een tipje van de sluier: zoals vorige week aangekondigd, starten we deze week met een nieuw thema: tellen.

We hebben een prima voorraad telboeken in huis, waarmee we zo aan de slag kunnen. lezen, kijken, aanwijzen, tellen. Deze verzameling staat ongetwijfeld garant voor een paar gezellige uurtjes aan tafel.
In Mijn Kikker telboek van Max Velthuijs kunnen de kinderen afbeeldingen tellen, en vervolgens evenveel kralen verschuiven op het balkje in het boek. Doordat dit een hardkartonnen boekje is, kan het ook prima 'gelezen' worden door de kleineren. Het schuiven van de kralen zal ze vast ook boeien.
In Tien kleine rubbereendjes van Eric Carle vallen tien eendjes overboord als een vrachtschip in een zware storm beland. Stuk voor stuk beleven ze een spannend avontuur, en ze komen vanalles tegen. Dit is een boek dat de kinderen enorm aanspreekt (ook door het piepende eendje achterin!). Naast een leuk verhaal, mooie afbeeldingen en veel telmogelijkheden, biedt dit boek ook de mogelijkheid om begrippen als 'links', 'rechts', 'hoog'en 'laag' onder de aandacht te brengen.
Rupsje Nooitgenoeg, ook van Eric Carle, is natuurlijk een klassieker, en je zou een heel thema kunen wijden aan alleen dit boek (misschien doen we dat nog wel eens). Naast de mogelijkheid het tellen tot 5 te oefenen, komen in dit boekje ook de dagen van de week aan bod.
Daarnaast staan er, zoals je ziet, nog een aantal boekjes klaar om het tellen, en het herkennen van de cijfers op speelse wijze te oefenen.

Wat gaan we verder doen? Dat zie je hier in het ontwerpschema:

De basis voor dit schema vond ik hier, en ik heb het enigszins aangepast zodat het aansluit bij wat ik met de kinderen wil gaan doen. De activiteiten die vermeld staan, zijn vooral bedoeld voor mijn twee grootste peuters van net/bijna 3 jaar. Zoals je ziet, is het best wel wat voor een driejarige. Deze dames hebben echter een onvermoeibare interesse in cijfers en in tellen, en kunnen op dat gebied al een heleboel. Met dit thema wil ik aansluiten op hun interesse in cijfers, en hun vaardigheden in het tellen en in het herkennen van cijfers vergroten. De jongere kinderen laat ik waar mogelijk meedoen: door telliedjes voor ze te zingen, ze te laten spelen met de genummerde blokken, door met ze te lezen uit de kartonnen telboekjes, plaatjes aan te wijzen en te tellen (mijn eigen kinderen konden al heel vroeg tellen tot ongeveer 6 omdat ik altijd hardop de schepjes melk voor in de fles telde, en ik hen daarbij vaak op de arm hield.....)

Mocht je zelf met een groepje peuters aan de slag willen rond dit thema (of een ander thema) , kijk dan eerst goed naar je kinderen: hebben ze uberhaupt interesse in dit onderwerp? Wat kunnen ze al? Wat kunnen ze met jouw hulp? En wat wil je ze graag bijbrengen?
In mijn keuze voor thema's, boeken en activiteiten, laat ik mij inspireren door het ontwikkelingsgericht onderwijs. Dit betekent onder andere:
- dat ik kies voor thema's en onderwerpen uit de belevingswereld van de kinderen; waar zijn zij mee bezig, wat boeit hen, wat gebeurt er in hun directe omgeving?
- dat ik onderwerpen en thema's terug laat komen in verschillende activiteiten, die verschillende ontwikkelingsgebieden stimuleren.
- dat ik de kinderen goed observeer, zodat ik weet wat ze interesseert, wat ze kunnen, en waar ik ze verder in kan helpen
- dat ik tijdens het spel van de kinderen (bijvoorbeeld met de poppen) af en toe mee speel, en dat ik suggesties doe om het spel te verbreden en te verdiepen.
Meer informatie en uitgewerkte thema's (op kleuterniveau, dat wel) vind je hier.

Het leuke van dit thema is dat je er altijd en overal mee bezig kunt zijn. Want cijfers, die zijn praktisch overal. En er is zoveel wat je kunt tellen.  Maar je moet ook weer niet denken dat je alles kunt tellen :)


Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...